Van start! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Martina Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Van start! - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Martina Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Van start!

Blijf op de hoogte en volg Martina

20 Januari 2014 | Guatemala, Quetzaltenango

En week twee zit er alweer op... Dat ging snel! Hoog tijd voor weer een verhaaltje, want ook nu is er genoeg te vertellen. Dit keer over het project, want daarmee gingen we deze week écht van start. Als jullie hier meer over willen lezen kunnen jullie ook kijken op http://guatemala-matigol.reismee.nl/, daar houden we een gezamenlijke blog bij over onze activiteiten voor het project.

Iedere maandagmorgen krijgen we een workshop over Guatemala, en zo was het ook deze week. De maandagmiddag is bedoeld om voorbereidingen te treffen voor het project. Dit keer gingen we de sportspullen ophalen die gekocht zijn van donatiegeld. Prachtig om te zien hoeveel we hebben kunnen aanschaffen. Naast sportproject Matigol werken wij iedere dinsdag bij stichting Fundabiem. Uit de weide omtrek van Xela komen kinderen en soms ook volwassenen met een beperking naar Fundabiem om te oefenen met bijvoorbeeld educatieve opdrachten, spraaktherapie, fysiotherapie en om psychologische ondersteuning te krijgen. Komende anderhalve maand ondersteunen Gertjan en ik de afdeling educatie. Ieder kind krijgt afhankelijk van de beperking opdrachten, bijvoorbeeld om met kleuren of vormen te oefenen of oefeningen te doen ter voorbereiding op schrijven. Hanneke en Anne werken komende tijd bij spraaktherapie, kinderen en ouders worden daar gestimuleerd in taalontwikkeling, bijvoorbeeld door middel van oefeningen met de tong of met klanken. Over anderhalve maand ruilen we om.
Afgelopen dinsdag hebben we vooral observaties gedaan, tolken Josan en Helena, een belgische vrijwilligster gingen met ons mee. Stiekem waren de opdrachten voor de kinderen ook een goede oefening voor ons om te oefenen met Spaans.

Woensdag maakten we dan echt kennis met de kinderen in Salcaja. De kinderen zijn stuk voor stuk enthousiast en vooral erg aanhankelijk. We krijgen knuffels van alle kanten en ook mijn haar is al mooi gevlochten. Ondanks dat het heel fijn is te merken dat de kinderen blij zijn met onze komst is het aanhankelijk gedrag van de kinderen ergens ook confronterend. De meeste kinderen wonen namelijk gezamenlijk in het weeshuis van de Duitse Rudolph Walter Stichting, of komen naar het project wegens een slechte thuissituatie. De kinderen hebben dus erg behoefte aan aandacht en knuffels. De kinderen gingen deze week voor het eerst week naar school, dus alles stond nog vooral in het teken van starten en spelletjes en wat betreft ons project was het nog weinig gestructureerd. Het daadwerkelijk sporten met de klassen begint aankomende week.

Ons weekend zag er dit keer rustig uit. We wilden graag naar een hele mooie kerk in de buurt, maar dat plan liep een beetje mis. Aangezien het dichtbij Xela is kunnen we dat eenvoudig nog een andere keer doen. Vrijdagavond zijn we gaan stappen, leuk om te zien hoe de mannen dansen! Heel wat anders dan de stijve harken in Nederland. Zelf heb ik natuurlijk lekker de stijve hark uitgehangen ;), ik ben benieuwd of het Salsa virus mij ooit besmet. In combinatie met de felle zon en strak blauwe lucht die we hier iedere dag hebben komen deze vrolijke klanken in ieder geval goed bij mij binnen. Zaterdag morgen zijn we met een aantal kinderen naar het sportcomplex gegaan. We sloten het weekend zondag af met een bezoek aan een uitzichtpunt boven Xela en een grote kleurrijke markt.

Hoe is het in Nederland? Nog geen vorst? Houden zo! Ik krijg hier alleen maar zin in wielrennen. Het weer is daarvoor echt perfect! Waarschijnlijk ben ik zodra ik op een fiets stap snel genezen vanwege de hoogte, bergen en hoeveelheid kasseienstraatjes, maar toch ziet het er aanlokkelijk uit in de zon. Anne heeft een voetbalteam gevonden, Hanneke wil graag dansles en Gertjan gaat vandaag in overleg met de atletiekclub, dus wie weet is er voor mij ook nog wat te vinden... ;)

Liefs uit Guatemala!

• 20 Januari 2014 - 20:32

Floor:

Hee zusje, mooie verhalen hoor, leuk om te lezen. Je moet maar snel een sport kiezen. Ateletiek vast leuk in zo'n mooie omgeving. Hier alles rustig, geen nieuws. Druilerig, druk op werk en beetje suf. Mooi dat je de "fulum" had ontvangen. Tot later!

• 20 Januari 2014 - 21:05

Mirna:

Hoi Martina,

Leuk om je bericht te lezen, helemaal vol met ideeen en enthousiasme. Ik blijf je volgen!

Hartelijke groet,
    Mirna.

• 20 Januari 2014 - 22:17

Papa :

Hey dochter,

Prachtig om van al je belevenissen te lezen, en fijn dat jullie project nu echt van start is gegaan.
    Mooi dat jullie kinderen, die weinig of niets hebben, of geen liefde ontvangen, een klein beetje ondersteuning kunnen geven.

Helaas nog steeds geen winter in Nederland, afgelopen zaterdag dus maar naar Biddinghuizen geweest voor +/- 75 km.

xxx papa en mama

• 21 Januari 2014 - 14:34

Lotte:

Hey Tina,
    Wat een leuke verhalen! Veel plezier daar en hoop dat je snel een leuke sport vind!
    Xx Lotte

• 27 Januari 2014 - 21:28

Grote Broer:

He tina wat leuk dat we je zo een beetje kunnen volgen, zie alleen dat je niet zo actief bent met zulke dinge als ik, of je hebt er gewoon geen tijd voor, das een goed teken! Hier verder alles zn gangetje, wilke gaat nu overdag regelmatig op het potje, afgezien van n enkel ongelukje gaat dat prima. Ook kan al guatamala zeggen, op haar manier dus iets van gu-a-tsja-malaaaaaa nele groiet als kool en kan al lekker rollen en draaien, verder heb ik weinig nieuws, qua winter mis je nog steeds nix, aar julie daar altijdvoorjaar hebben is het hier onbeperkt herfst, blugh groetjes van de gehele familie!!!

• 02 Februari 2014 - 08:48

Betsie:

Hoi Martina,

Met veel plezier lees ik jouw reisverslagen en krijg een goede indruk van jouw leventje daar.
    Je ziet door dit werk ook de andere kant dan alleen maar de geweldige natuur en cultuur.
    Geniet er nog van want voor je het weet is het alweer eind maart.

Liefs uit Brummen.

• 03 Februari 2014 - 23:19

Oma Van Ee:

groeten van Oma en xxx wat zal jij bruin zijn als je weer thuis bent of wordt je rood .ik hoop nog meer van je belevenissen te lezen ,mijn beste wensen ,ook voor je 3 reisgenoten