Me gusta Guatemala - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Martina Hoogendoorn - WaarBenJij.nu Me gusta Guatemala - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van Martina Hoogendoorn - WaarBenJij.nu

Me gusta Guatemala

Door: Martina

Blijf op de hoogte en volg Martina

12 Januari 2014 | Guatemala, Quetzaltenango

Hallo allemaal,

Eindelijk een verhaaltje uit Guatemala, het land van vulkanen en de mayas. Deze week leek wel een maand te duren, zoveel nieuwe dingen hebben we meegemaakt. Wees dus voorbereid op een lang verhaal vol belevenissen.

De reis
Het avontuur begon op 4 januari op schiphol. Uitgezwaaid door een fanatiek afscheidscommite gingen we op weg. Tot aan Panama hadden we een prima vlucht met KLM. We hebben lekker filmpjes gekeken en zijn goed verzorgd. Bij onze overstap in Panama ging het echter een beetje fout. We konden niet met de vlucht mee naar Guatemala en het had nog wat voeten in aarde voor we dat definitief te horen kregen. Duidelijkheid en communicatie bleken niet het sterkste punt van vliegveldmedewerkers in Panama. We moesten 3 uur in een verlaten smerig gangetje vol schoonmaakspullen wachten op de grond zonder geinformeerd te worden, ook niet na herhaaldelijk vragen. Zo’n 20 minuten voor onze vlucht werden we een taxi ingejaagd met de mededeling dat deze ons naar een hotel zou brengen. Veel meer informatie kregen we niet. We waren dan ook verbaasd over het contrast met het vieze gangetje en ons hotel toen we daar aankwamen. Wat een luxe!!! Jammer genoeg behoort een bikini niet tot de standaard inhoud van mijn handbagage en kon ik niet lekker in het zwembad of bubbelbad omringd door palmbomen duiken. Het heerlijke bed en de douche daarentegen waren ook meer dan welkom, mmm! De volgende dag konden we natuurlijk weer slecht in contact komen met KLM/Copa Airlines, dus zijn we maar weer even naar het vliegveld gegaan. Daar was alles al geregeld (dachten we...). We hadden nog tijd genoeg voor onze vlucht, dus hebben we een taxichauffeur geregeld die ons Panama heeft laten zien. Zijn we daar ook geweest! ’s Avonds hebben we opnieuw een poging gewaagd tot vliegen naar Guatemala en... Deze is gelukt! Helaas lukte het onze bagage nog niet, dus die hebben we pas dinsdag kunnen omarmen.
’s Avonds laat kwamen we aan in Antigua, daar zijn we meteen gaan slapen in een klein hotelletje.
Aangezien het al donker was was het de volgende morgen een aangename verrassing te zien hoe prachtig het daar is!

De eerste dagen
We moeten zeker nog een keer naar Antigua, het is prachtig! Heel kleurrijk en de nabij gelegen vulkaan maakte meteen indruk. Guatemala heeft 37 vulkanen en ze zijn echt machtig! Na een kort rondje door Antigua en een ontbijtje gingen we door naar Quetzaltenango, oftewel Xela waar ik nu woon. Onderweg was enorm veel te zien van het prachtige landschap en vooral de kleurrijke huisjes en mensen. Heel veel vrouwen en meisjes zien er prachtig uit met traditionele kleding aan. We werden warm ontvangen door onze gastfamilie met een traditionele lunch. Ik zit samen met Hanneke in een gezin, en we delen de patio met Anne en Gertjan, dus we kunnen heel makkelijk heen en weer lopen.

Deze week stond in het teken van kennis maken, opstarten en spaans leren. Josan begeleid ons hier heel goed bij en laat ons kennismaken met alles en iedereen. Iedere dag kregen we van 1 tot 6 spaanse priveles. Super intensief! Ik begrijp veel spaans, door de informatie overflow is spreken nog wel een beetje lastig, maar ik red me prima. Vandaag hebben we een rustig dagje dus is er tijd om alles rustig door te nemen. Dat ga ik straks lekker in het zonnetje doen. Onze gastmoeder Maria is ook spaans lerares dus we hebben geregeld dat we vanaf nu dinsdag en donderdag 2 uur les krijgen van haar.
Het opstarten van het project bestond uit het kennismaken met de betrokkenen, zoals Ferdinand en Cristian met wie we veel zullen samenwerken en het maken van plannen. Ook hebben we spullen voor het project gekocht van het donatiegeld, en zijn we bij het weeshuis geweest waar het sportproject plaatsvindt. Ook hebben we een ‘introductieles’ bedacht om kennis te maken met de gehandicapte kinderen met wie we iedere dinsdag activiteiten zullen doen. We hebben allemaal zin om te beginnen!

Woensdagavond is uitgaansavond in Xela en dat wilden we natuurlijk meemaken, vooral omdat we onze chicka fiesta Hanneke bij ons hebben die heel erg van dansen houdt! Zij ging meteen los op de salsa muziek en we werden er allemaal vrolijk van.

Weekend
Zaterdag was het tijd voor ons eerste toeristische tripje. Dat was echt gaaf, ondanks dat ik een beetje ziek was heb ik er nog wel van kunnen genieten. ’s Morgens vroeg vertrokken we naar Laguna Chicabal. Een vulkaan met prachtig uitzicht gelegen aan een kratermeer dat heilig is voor de mayas. Er worden ook allemaal seremonies gehouden dus het gezang dat over het meer klonk maakte alles nog mysterieuzer en prachtiger. Boven op de vulkaan hadden we uitzicht op een aantal vulkanen. Waaronder een actieve vulkaan die uitbarstte!
Na de intensieve workout op de vulkaan was het tijd om te relaxen. ’s Middags zijn we naar fuentas orginas geweest, hotsprings! :D Heerlijk hete baden verwarmd door een vulkaan. Alsof zulke warme baden nog niet fijn genoeg waren was de omgeving ook nog eens paradijslijk.

Vandaag is er even tijd om uit te rusten en uit te zieken. En dat is wel even nodig na zo’n drukke week vol nieuws. Op naar de volgende! Ik ga lekker in het zonnetje zitten.

Liefs uit kleurrijk Guatemala

• 12 Januari 2014 - 18:59

Leonie:

Klinkt erg goed !!! Leuk om te lezen hoe je eerste week was:)! Heel veel succes en plezier nog Komende weken:)! Xxx

• 12 Januari 2014 - 20:12

Willemijn:

Super tof om wat te lezen! Oh meid wat een begin van het avontuur zeg!
    Je verhaal klink onwijs gaaf, ben benieuwd wat er gaat volgen! Geniet ervan vrouw Hoogendoorn ;)
    Xx

• 12 Januari 2014 - 22:02

Dineke:

Geweldig wat jullie allemaal al meegemaakt hebben in zo'n korte tijd.
    Nog heel veel mooie ervaringen te gaan in de komende maanden!
    Heerlijk om te lezen, ik ga weer even 10 jaar terug in de tijd ;-).
    Nooit zulk lekker bananabread gegeten als in Antigua (waarom dat nou precies de herinnering is die bij me opkomt???).....

Maar hoe zat het nou met die aardbeving?
    x Dineke

• 13 Januari 2014 - 01:01

Anne Kromkamp:

maaaaaaaar, ik ging 3 januari al weg? hihi

• 13 Januari 2014 - 08:17

Lotte:

Hey Tina,
    Superleuke avonturen! Succes met de verkennende fase en de komende weken!
    Kus

• 13 Januari 2014 - 18:51

Ilse:

Chickiaaaaaaaaaaaa,
    Wat leuk. Geniet er vandaar! Heel veel plezier meid! X

• 17 Januari 2014 - 20:45

Menno En Monique:

Wat een leuk verhaal om te lezen.
    Het klinkt alsof je in een waar paradijs bent beland!
    Geniet er maar lekker van.
    En we zijn heel benieuwd naar je ervaringen straks met de kinderen!
    We blijven lezen hoor!!!

Groetjes Menno en Monique
    en natuurlijk een dikke knuffel en kus van Wilke en Nele!

• 18 Januari 2014 - 20:35

Marjolein:

Hoi Martina,

Op het ziek zijn na en de vliegproblemem (had Stephan ook al verteld) lijkt het in ieder geval alsof je het prima naar je zin hebt! Ben benieuwd hoe het vrijwillergerswerk bevalt! Veel plezier iig!

• 27 Januari 2014 - 11:13

Oma Van Ee:

27 1 2014
    Hallo Martina
    Heel fijn dat ik nu weet hoe ik jou belevenissen kan volgen erg interessant om te lezen en een beetje mee te genieten van jullie belevenissen Heel veel succes als je serieus aan jullie werk begint waar voor je zover moest reizen Hartelijke groeten en de beste wensen van Oma